Dit jaar blijven de zorgverzekeraars opvallend stil rondom hun premie bekendmakingen voor 2025. Waar vorig jaar vóór 12 november al achttien zorgverzekeraars hun premie hadden onthuld, zijn dat er nu slechts twee. Dit blijkt uit ons eigen onderzoek.
Het grote marketingspel
Dit komt doordat zorgverzekeraars op elkaar wachten om hun premie nét iets lager te maken dan de concurrentie. “Dit premiespel heeft als doel om een aantrekkelijke positie op vergelijkingssites te bemachtigen, waar steeds meer consumenten hun zorgverzekering afsluiten”, aldus onze zorgverzekeringsexpert Femke Koning. “In de aanloop naar het overstapseizoen lijkt de concurrentiestrijd groter dan ooit, wat de bekendmakingen van zorgpremies beïnvloedt. Consumenten worden hierbij voor langere tijd in onzekerheid gelaten, wat het maken van een weloverwogen keuze bemoeilijkt.”
Niet alleen meer de prijsvechters
Terwijl de afgelopen jaren alleen de prijsvechters tot het laatste moment wachtten met het bekendmaken van hun premie, doen nu bijna alle zorgverzekeraars hieraan mee. Grote verzekeraars zoals CZ, VGZ, Zilveren Kruis en Menzis wachten nu ook tot het laatste moment en doen hierdoor mee aan het marketingspel.
Premieverschillen groter dan ooit
Zorgverzekeringwijzer verwacht dat de premieverschillen groter dan ooit zullen zijn. Dit vanwege de stijgende zorgkosten en de verhoogde druk op reserves van sommige zorgverzekeraars. Daarnaast zijn verzekeraars elk jaar afhankelijk van overheidsbeleid, zoals nieuwe bezuinigingsmaatregelen of veranderingen in het basispakket, waardoor hun kosten en risico’s variëren. Sommige verzekeraars passen hun zorgpremie aan op basis van nieuwe regels, terwijl anderen hun strategie aanpassen om zo hoog mogelijk in de vergelijkers te komen.
Wacht nog even met vergelijken
Zorgverzekeringwijzer.nl adviseert consumenten om te wachten met vergelijken tot na 19 november, gezien de huidige onzekerheid rondom de premie bekendmakingen. Het is lastig in te schatten hoe verzekeraars dit jaar hun premies gaan bepalen. Zoals eerdere jaren zullen de prijsvechters waarschijnlijk tot het allerlaatste moment wachten, zodat zij als laatste hun premie iets lager kunnen zetten dan de concurrentie. Dit geeft hen een voordeel op vergelijkingssites.