Het omzetplafond blijft een heet hangijzer in de zorg. Een zorginstelling kan niet meer zorg declareren als het afgesproken bedrag met de zorgverzekeraar is bereikt. Dit betekent dat patiënten soms geen hulp meer kunnen krijgen en gedwongen worden te wachten of naar een andere instelling te gaan.
Omzetplafond zorgt voor problemen
Het zit zo: zorginstellingen spreken van tevoren af met zorgverzekeraars hoeveel zorg ze mogen leveren. Dat klinkt logisch, maar hier komt het gekke: als die grens is bereikt, krijgen ze geen geld meer voor de zorg die ze daarna leveren. Dus, wat gebeurt er dan? Juist, ze stoppen met het aannemen van nieuwe patiënten.
Wat betekent dat voor jou?
Stel, je hebt net een operatie gehad of je oma kan niet meer alleen thuis wonen. Je denkt dat alles geregeld is. Maar dan krijg je ineens te horen dat de zorginstelling vol zit. Niet omdat er geen plek is, maar omdat ze geen geld meer krijgen van de zorgverzekeraar. En daar zit je dan, zonder zorg.
En ja, sommige dingen kunnen misschien even wachten. Maar wat als je echt NU zorg nodig hebt? Wat als je niet meer naar huis kunt? Dan heb je pech, want het omzetplafond is bereikt.
Hoe zit het met de doorleverplicht?
Nu denk je misschien: “Maar ze moeten toch gewoon zorg blijven geven?” Dat klopt deels. Dit heet de doorleverplicht. Zorginstellingen moeten doorgaan met het behandelen van mensen die al zorg krijgen. Maar… ze hoeven geen nieuwe patiënten meer aan te nemen. Dus als jij nog geen zorg kreeg, heb je dikke pech.
In Zuid-Holland gaat het al fout
In Zuid-Holland zien we dit nu ook bij revalidatiezorg en de zorg voor ouderen. Bijvoorbeeld na een operatie of ziekenhuisbezoek. Mensen die niet naar huis kunnen, blijven in het ziekenhuis hangen of moeten ergens anders naartoe, omdat de zorginstellingen hun limiet al hebben bereikt. Dit klinkt misschien ongeloofwaardig, maar het gebeurt echt.
Het probleem met de zorgverzekering
Dit is eigenlijk een probleem dat al jaren speelt. Zorgverzekeringen worden duurder, maar ondertussen krijg je soms gewoon geen zorg. Het gekke is: je weet nooit van tevoren of jouw zorginstelling dit probleem gaat krijgen. Want die afspraken over het omzetplafond worden niet openbaar gemaakt. Je kunt het dus ook niet meenemen als je je zorgverzekering vergelijkt. Het voelt een beetje alsof je een gokje waagt met je zorg.
Wat kan er misgaan?
Als je zorg wordt uitgesteld omdat het plafond is bereikt, dan kan dat grote gevolgen hebben. Denk aan psychische zorg, of de revalidatiezorg die ouderen nodig hebben. Als mensen langer moeten wachten op zorg, kunnen hun klachten verergeren. En hoe langer het duurt, hoe duurder het wordt om ze uiteindelijk te helpen.
En raad eens wie daar voor betaalt? Juist, wij allemaal, via de zorgpremie.
Hoe zit het met de transparantie?
Bij Zorgverzekeringwijzer vinden we dat er meer transparantie moet komen. Mensen moeten kunnen zien welke afspraken zorgverzekeraars maken met zorginstellingen. Als jij weet dat een zorginstelling een omzetplafond heeft bereikt, kun je daar rekening mee houden. Nu word je vaak pas op het laatste moment verrast: “Sorry, we kunnen je niet helpen.”
Zorgplicht, wat is dat eigenlijk?
Zorgverzekeraars hebben een zorgplicht. Dat betekent dat ze ervoor moeten zorgen dat jij de zorg krijgt die je nodig hebt. Maar als jouw zorginstelling het omzetplafond heeft bereikt, moet je misschien naar een andere instelling. Dat kan betekenen dat je moet reizen, of zelfs dat je langer moet wachten. En dat terwijl je voor je zorgverzekering betaalt om juist geholpen te worden wanneer je dat nodig hebt.
Zorgverzekeringwijzer pleit voor transparantie
Wij willen dat de afspraken tussen zorgverzekeraars en zorginstellingen transparant zijn. We willen dat jij als consument beter kunt kiezen bij welke zorgverzekeraar je je aansluit. Want laten we eerlijk zijn: niemand wil er pas achter komen dat ze geen zorg kunnen krijgen, op het moment dat ze die juist nodig hebben.
Vanaf 13 november kun je weer je zorgverzekering vergelijken. Hopelijk met meer inzicht in welke zorg je krijgt, en welke plafonds er misschien op de loer liggen. Want je wilt toch wel zeker weten dat je geholpen wordt als het nodig is?
Wat kun jij zelf doen?
Het belangrijkste is dat je goed kijkt welke zorgverzekeringen de zorg aanbieden die jij nodig denkt te hebben. Je kunt zorginstellingen bellen om te vragen of ze last hebben van een omzetplafond, en kijken naar ervaringen van anderen.
Maar bovenal: blijf scherp. Dit soort dingen zijn misschien lastig te begrijpen, maar ze hebben grote impact op je leven.